Mat til folket

Min eldste datter, Snuppa, har kronisk matpakkevegring! Det er ikke alltid like enkelt å være kreativ på morgenen, for å finne noe som kan være fristende etter å ha ligget noen timer i matboksen og slengt i skolesekken. Når både hun og Minien så kommer hjem fra skolen med lapp om vårtur, god niste og drikke….da må fru Langstrømpe trå til verket.

I dag ble det derfor bakt litt hjemme hos fru Langstrømpe….bildet viser «fine rundstykker» fra en av Ingrid Espelids koke/bakebøker, med bogskinke-skåret i terninger og revet ost i. Jeg driver jo stadig vekk med «energisparende» tiltak i hverdagen min -derfor er hele deigen bare klemt ut i ei langpanne og kuttet opp i stedet for å dele, rulle osv. Mmmmmmm….deilig.

Fordi min mann lekte at han var i 20 – årene for nokså nøyaktig 5 uker siden – går han med hånda i gips ( Ja, jeg vet at det er vanlig at det gror innen 4 uker, men bena i hånda hadde ikke ligget ordentlig inntil hverandre og har derfor ikke grodd «#¤%&¤###¤%#%). Alt sånt arbeid som skulle vært gjort i hagen og utenfor blir derfor ikke gjort….(jeg har prøvd meg…men to dager på sofaen etter å ha rakt 3kvadratmeter plen er det ikke verd). I dag derimot kom det to engler på besøk…..ikke sånne hvitkledde med vinger, men en rød- og en gråhåret (les: svoger og svigerfar) De har jobbet som helter i hele dag….ja ser at betegnelsene mine går i hytt og gevær her….og fortjente jo selvfølgelig litt mat midt i strevet.

Her har vi fortsatt Ingrid Espelids «fine rundstykker» bare med halvparten av melet grovt ;)….litt revet ost, bogskinke i terninger, litt soltørka tomater og rett før de går i ovnen…pensle med oliven olje, et par fetaostbiter og litt flaksalt……..nyyyyyyydeeeeeliiiig…..ja om jeg i all beskjedenhet skulle si det selv.

Og for ordens, syns og sunnhetens skyld avsluttet vi det hele med:

Jeg vet hvor jeg var da Oddvar Brå brakk staven, Bobbysocks vant Grand Prix, Diana og Charles giftet seg, Barak Obama ble innsatt som president, Terese Johaug vant gull på 3 mila i «kollen» og jeg vet dessverre hvor jeg kommer til å være når William og Catherine gifter seg i morgen…..på en elendig plastikk pinnestol på et venteværelse på sykehuset. Og da er det best at bena i hånda til mannen har grodd og gipsen blir tatt av eller så «#¤%&%¤#¤#¤¤¤! (merk: tøff i trynet nå!) 😉

Hvor er du i morgen kl 12.00 når kirkeklokkene i England ringer for W&C?

Kjersti

3 responses to “Mat til folket

  1. mmmmmm ser fristende ut…
    og så synes jeg du skal dele oppskriften med oss…hihi….
    -vi er flere i den båten om å spare på energien vettu..
    -goooood helg til deg og dine….-sees kanskje i morra?
    *klem*

    • Er en helt vanlig rundstykkeoppskrift som jeg har brukt i mange år……åsså bare mixer og matcher jeg alt etter hva jeg har lyst på oppi den. Hadde regnet med du hadde store planer for dagen i dag? Vil du ikke dele? 😉

  2. Fantastisk morsomt å lese det du skriver 🙂 kanskje jeg også skal prøve å skrive noe på bloggen min ;p
    Da bryllupet stod klokka 12 i london idag, stod jeg på kjøkkenet og irriterte meg over oppvasken og bunaden som ikke er ferdig, og alt det andre jeg skulle sydd og reparert mens jeg aller helst bare ville sitte i sola og sløve UTEN dårlig samvittighet. puh. Men mannen malte gjerdet idag, så noe ble ihvertfall gjort 😉

Legg igjen en kommentar

