ABC – så lett som bare det!

Torsdag var det skolestart her byen. Både Snuppa, Minien og kanskje ikke minst Fru Langstrømpe var veldig klar for det……deilig med litt rutiner igjen. Med skolestart følger oppstart av aktiviteter, lekser og bind på bøkene.

Det å legge bokbind på bøkene er en helt grei oppgave i og for seg….men jeg synes det er så mange bokbind man kjøper som det er så dårlig kvalitet på og så er jeg nok ganske dårlig å følge opp sånn utover året….og legge på nytt, liksom.

Så har jeg jo sett at en del bokhandlere selger bokbind i stoff. Disse er, synes jeg, veldig dyre og i begrensede størrelser……..som selvfølgelig ikke passer de bøkene mine barn har. Jepp, løsningsorientert som jeg plutselig (en gang i mellom ) kan være, fant jeg fram stoffrester, ungene fikk velge og med 4 små sømmer til hver bok så, som jeg liker å si:  VIPS fine og unike bokbind som forhåpentligvis holder hele skoleåret!

Om det bedrer læringsprosessen……veeeel, det kan jeg ikke garantere, men det er vel lettere å se lyst på livet om man har det pent rundt seg?

Om jeg har gitt opp dongeriprosjektet….langt ifra…..men det er viktig å variere så man ikke går lei! (og glidelåser er litt skummelt å ta fatt på!)

Ha en kunnskapsrik og lærerik uke dere……og  så håper jeg sola skinner litt på nesa di!

Kjersti

Lagt til 25.august: Hvis du vil se hvordan jeg og flere med meg (tydeligvis har gjort lenge ;)) kan du ta en kikk her

17 responses to “ABC – så lett som bare det!

  1. Disse var kjempefine Kjersti!
    Og mye vakrere enn kjøpebokbind 🙂 Klæm

  2. hey!! det der er jo min greie!! ;o)
    trodde jeg var den eneste som drev og teipet tekstiler på skolebøkene!
    jeg teiper,du syr dem fast?
    Ikke bare er det mer dekorativt, men det er jo mye sterkere!
    kjempefine de du viser her.
    klem

    • Sorry, visste ikke at du gjorde sånn jeg…….har du vist det på bloggen….har kanskje ikke fulgt deg lenge nok! Er iallefall fornøyd, og det er ungene også. Så på stoff og stil at de brukte voksduk.

  3. Setter du i glidelås også?

    Nei huff, hørtes veldig ironisk ut…..ikke meningen!
    så flink du har vært- jeg sverger til vanlig gråpapir jeg, av den solide typen.

    • Ikke glidelås på bokbindene nei! Men glidelås er det neste jeg vil lære meg å sy i…….et eller annet som trenger glidelås, og det gjør ikke bokbind….tjihi, hvis du skjønner.Har brukt kraftig gråpapir de siste åra selv, men kanskje det bare er mine unger – sansynligvis – men de sliter de ut i hjørnene…ikke pent!

  4. tralla la….tralla la, finnes ikke den ting du ikke kan….
    og vet du hva, jeg ble SÅ glad når jeg tok den årlige vasken på vaskerommet, for der fant jeg den høyre votten min…..puh, kan tro jeg gruet meg for å møte vinteren med en vott….(jaja, hadde faktisk tenkt å be deg om å strikke en høyrevott, men nå slapp jeg jo det..hihi)

  5. Kjempefint med stoffbeskyttelse…, fikk litt å tenke på!

    Så synd at du får vært med på strikketreffet…, men kanskje anledningen byr seg igjen senere!

    klem

  6. Det var da en fantastisk god ide………. Mine piger er endnu ikke i skolealderen, men jeg vil huske på din smarte løsning når tiden til skole nærmer sig. Men jeg vil bringe din ide videre på min blog: http://camillaeli.blogspot.com/

    Tak for en god blog!

  7. Har du sett at Foreldremanualen linker til innlegget ditt idag?

    Kult!

    http://www.foreldremanualen.no/2011/08/sy-bokbind-til-ungene/

  8. Kjempelur ide! Mulig jeg må gjøre det samme. Vi begynte å legge bokbind i 2005, og er vel ikke ferdige før siste slutter på ungdomsskolen i 2027, så vi har noen år igjen… (Om jeg ikke er så heldig at noen av ungene overtar jobben etter hvert!)

    • Oida….du har noen år igjen….men dette var så enkelt….og hvis du sikk sakker rundt kanten før du syr inn sidene, kan det hende de tåler en runde i vaskemaskinen og kan brukes år etter år! 🙂

  9. Tilbaketråkk: Sy bokbind til ungene! | Foreldremanualen - Inspirasjon for deg med barn!

  10. Så flott dekorert de er!

Legg igjen en kommentar

