Kjole/ tunika

Etter julestrømpefadesen var syselvtillitten litt laber.  Men litt motgang har da aldri hindret Fru Langstrømpe i å prøve ting hun ikke kan. Derfor var det med friskt mot at hun satte i gang med et av punktene på «ønsker å lære» – lista,  eller faktisk to punkt: 1. Sy arm og  2. sy hette på (først og fremst) plagg.

For noen, som er flinke til å sy, kan sikkert dette virke litt sånn heve-øyenbryn-for-er-det-så-vanskelig-da. Men det har seg jo slik at jeg aldri har gjort det før og da vet jeg jo ikke om det er vanskelig. Det må prøves!

Turen gikk, som vanlig, til Stoff & Stil.  Mønster nr. 23059  var akkurat det jeg trengte.  Mønsteret så passe vanskelig  lett ut, hadde arm og hette.

Det var kaldt den dagen vi skulle ta bilder, så her har vi Snuppa med litt høye skuldre, kan du si. Bildene blir iallefall litt bedre ute, enn inne da.

Hette gikk finfint, men lurer litt på om det går ann å få innsiden av ei hette som skal ligge sånn, til å se pen ut på innsiden, og eventuelt om det er viktig?

Armen fikk jeg også til, uten en eneste krøll. Puh, denne mestringen var viktig for selvtilliten gitt!

Tråd, stoff, mønster og pyntehjerter er alt fra Stoff&Stil, modellen inni er egenprodusert (særdeles fornøyd). Størrelsen er 34, men jeg har klippet av 25 cm på lengden etter modellens ønske.

Tips: Skal du sy i sånn her chenille (skrives det sånn?) er det lurt å både vaske og tørketromle det først. Jeg bare vasket det. Etter klipping ble det støvsugd to ganger og alle omkringliggende gjenstander og møbler måtte tørkes støv av, likevel har vi en god del grønne hybelkaniner løpende rundt her. Når man skal sikk-sakke alle delene, gjør det fra retten, da legger stoffet seg bedre, gjøres det fra vrangen- så blir det bare krøll i krøll. (dette er informasjon til ny-nybegynnere som meg).

Grønn kjole, sier du! Ja, vi er glad i farger i Fru Langstrømpes hus. Minien har også lyst på slik kjole, men den finnes ikke i hennes størrelse. Fru Langstrømpe tenker at det går vel ann å mixe og trixe litt, så det blir nok en kjole/tunika til henne også. Den blir knallrosa! Dette var en prøve-om-jeg-får-til-kjole. Enkel og uten særlig pynt og dill. Det gav mersmak og den neste har Snuppa allerede store planer for, da vil hun ha bånd, snorer, bisebånd og mere dill på.  Fru Langstrømpe er klar for å prøve.

Ja, så var det de juleforberedelsene da!

Det blir vel jul, uansett!?!

Håper du får en god dag og mestrer nye oppgaver!

Kjersti 

15 responses to “Kjole/ tunika

  1. Nydelig kjole! Du er jammen flink! Jeg blir imponert:) Heldige og fine snuppa!

    • Først ville hun ikke ha den, for damete, mente hun. Men litt klipping nede og noen pyntehjerter, så var Snuppa fornøyd. Det er veldig gøy. Du burde prøve, du har jo teften!

  2. wow……….wow og wow……..
    sier igrunn ikke mer jeg…..

  3. Inspirasjon er det ikke mangel på her heller, men evnen til å fullføre er det værre med. Da formen bedret seg litt slo ryggen seg vrang. Strikkearmen tåler litt, men ikke all verden, så det gjelder å holde seg i skinnet der også. Det er ikke lett. «Bare-litt-til» er ikke så ukjent tror jeg 😉

    Fotolyset er tragisk både inne og ute. Det er derfor det blir litt dau blogging her også. Farger er vanskelig, men kan ha en del med hvitballansen på kamera å gjøre. Kan du velge noe der på kameraet ditt? Rød og rosa er i samme «familie» og kan nok bli litt likt. Lilla er min værste fiende på fargefronten når jeg tar bilder inne. Har du stativ så da ukan ta bilder med lang lukkertid uten blits?

  4. Så flinke du e, den var jo kanonkule!
    Du e jammen ikje verst når du hive deg uti heller, for du kan det jo egentlig:-)

  5. Anne Louise Skoland

    Så fin den ble, da! 🙂 Hetten kan du jo evt fore, om du ikke liker at vrangen syns? Men da bør du jo velge et annet (tynt) stoff, da, ellers blir jo hetta veldig tykk. Synes forresten det ser ut som du har en veldig fin søm nederst på kantene, antar det er en maskinsøm? Sukk, ønsker meg ny maskin, jeg…

    • Nei, den nederste kanten på armene og kjolen har jeg sydd for hånd, neida! Det er sånn søm man må bruke når man ikke har sånn derre overlock maskin som halve Mandal har nå, sånn som man må bruke i sånn tøyelig stoff! Koselig med kommentar fra deg da!

  6. Du e super flink….. Veldig bra råd du gir har opplevd d samme. Ett tips te deg. Sikksakk og sy delene sammen. På samme tid…… F’or hetten da blir den fin. Jeg har mønster te små kjole i samme fasong…. Bare å ta kontakt….. Lykke te med neste prosjekt…

  7. Fin ble den! Symaskinen og jeg er ikke helt venner, siden den må finnes frem etter leggetid til frøken Ane, og etter det er jeg redd for å vekke henne (med sinte gloser når jeg syr feil)

  8. Nydelig!! herlig stoff det der!

  9. Du er flink, du!! jeg sydde nettopp en lignende kjole til 3-åringen – foret hetta med et tynt hjerte-stoff med litt stretch i. brukte det samme stoffet til en liten applikasjon. ble veldig fint, syns jeg 🙂
    når det gjelder det å lage mønster selv, pleier jeg bare ta utgangspunkt i f.eks. en genser som passer… så er det bare å lage den litt lenger 😉
    lykke til!

  10. Oi! Se her da! Og så var det en se-om-jeg -kanskje-kan-få-til-kjole?!?? Imponert!

    🙂 God helg!

  11. Åhh, denne var utrolig flott! 😀

    Ha en fin første advent 🙂

Legg igjen en kommentar

