Selvgjort er velgjort !?!

Noen ganger når jeg er ute og handler klær, kan jeg falle i den fellen at jeg tenker:   Nææææ, det der gidder jeg ikke betale så mye for. Jeg kan sikkert strikke den for under halve prisen. Det jeg ikke tenker på er jo at det faktisk må strikkes også da.

For ei stund tilbake var jeg ute og handlet sammen med Snuppa. Vi fant ei hvit «halvbaggy»lue (noe så ekstremt upraktisk – med hvit lue) med sånn der skinndusk i.  Vi likte den godt begge to og Snuppa satte opp «bambi» – øynene, blunket og spurte med sukkersøt stemme om hun kunne få den. Da falt kommentaren fra meg (til tross for at lua kosta kr 129,-). » Vet du, den kunne jeg sikkert strikket for halve prisen» Snuppa satte opp ei heller trassig mine og sa med ganske så bestemt stemme, til henne og være, at hun faktisk trengte ei lue – DENNE vinteren. Oida! Vel, lua ble med hjem.

Etter noen måneders bruk ser den slik ut:

Den er slapp, skitten og jeg har ingen intensjon om å fortelle hvordan den lukter.

«Nå har du sjansen til å vise at du kan strikke samme som butikken lager, mamma!»

Jeg kunne jo ikke la den utfordringen gå fra meg.

2 nøster med Karisma fra Drops, pinne nr 3,5 og den samme skinndusken (ny dusk i ekte skinn på garnbutikken koster kr 398,- – uaktuelt).  Samme maskeantall, omganger og fellinger som på kjøpelua – og, som jeg pleier å si: VIPS  ei ny og ganske lik, men forbedret lue!

Snuppa er fornøyd og det er jammen meg jeg også.

Jeg mener, hva gjør man vel ikke for disse ungene våre? For vi later jo bare som de har overtaket på oss og lar oss manipulere med vilje!?!

Kjøper du strikkeplagg eller strikker du selv?  Og om du er av de som ikke strikker, hva digger du mest. Butikkstrikket eller bestemor/venninne eller julemarked strikket?  Hvilket strikkeplagg er din absolutte favoritt?

Min favoritt er definitivt tova votter, ingen over – ved siden – eller under. Ja, åsså lue, og sokker. For ikke å glemme et hjemmestrikket skjerf i deilig og myk alpakkaull. Eller et digert hjemmestrikket ullteppe å pakke seg inn i?! Ja, jeg er glad i ull!

Ha en ullende god og varm aften da dere!

Kjersti

2 responses to “Selvgjort er velgjort !?!

  1. jeg har såååå inderliglig lyst å si at jeg strikker selv….men det er sannelig ingenting i forhold til «proffene»….. vel vel, liker dog -selvgjort er velgjort- og later som om jeg kan «noe» i alle fall, selv om jeg ikke husker fra gang til gang hvordan jeg feller eller øker…..hva som er rett og hva som er vrang….gammel og ny som jeg kaller det, eller rett og feil…… detaljer detaljer…. jaja, ikke fikk jeg lært meg noter som barn, og å spille etter det er for meg som å hoppe i Kollen, men jeg kan likevel spille enkle barnesanger både på blokkfløyte og piano, så jeg er vel litt som småpotet jeg, kan brukes til bitte-litt i alle fall……

    og det jeg ikke får til selv, vel det kjøper jeg av butikken eller av andre strikkere…….-slik som du..hehe *klem*

  2. Kan ikke strikke sånn som deg, så det blir til at jeg kjøper..
    Lua ble flott!! klem:)

Legg igjen en kommentar

