Tova hjerter

Nå nærmer det seg veldig. Det er lille julaften og Fru Langstrømpe synes det er helt greit. Alt er pakket, klappet og klart………kanskje ikke helt som jeg hadde i tankene og akkurat slik jeg hadde drømt om i utgangspunktet, men mer enn godt nok for at vi skal få en trivelig og god jul (og litt i overkant av hva jeg egentlig orker.) Og det må da vel være godt nok? Eller?

Har laget hjerter til jul jeg, tova hjerter.

Likte du disse?  Jeg har laget dem helt selv og gitt til mange i julegave i år. Ville du hatt? Du kan lage selv, veldig enkelt. Det er nok ikke som å «finne opp kruttet», men hvis du lurte på om det gikk ann og eventuelt hvordan så kan jeg vise deg hvordan du gjør det!

Hvis du har rester, bruk det (jeg har gjort det på det grå) og velg hvilke farger du vil ha på hjertene. Jeg har valgt (som dere helt opplagt ser på bildene) rødt , grått og hvit. Garnet jeg har brukt er PT 3, Vamsegarn og fritidsgarn. (Synes personlig at fritidsgarn har den fineste julerøde fargen). Du trenger ca 100 g av hver farge og en rundpinne nr 6. Jeg la opp 80 masker og strikket rundt til jeg var tom for garn .

Tov på 60 grader, med MILO (lukter mye bedre enn med grønnsåpe, synes jeg) og et gammelt håndkle. Det er viktig at det toves skikkelig, for vi skal jo klippe hjerter etterpå. (kan være lurt å ta en titt i lofilteret på vaskemaskinen hvis du tover mye, det loer nemlig litt).

Klipp over «tuben» slik at du får et rektangulært stykke. Lag en hjertemal med en form som du liker og klipp ut.  Sett en snor i til slutt, og VIPS ferdig!

Jeg fikk 11 hjerter av hver farge. Dette kan jo selvfølgelig variere etter hvilken størrelse en har på hjertet.

Du kan jo velge å ha silkesnor, pynte med knapper, perler eller hva som helst. Jeg liker dem enkle med hampsnor i.

Synes det var vanskelig å velge om jeg skulle ha bare røde, bare hvite, bare grå eller en lett blanding i vinduet på døra i gangen, hva synes du?

I morgen er det julaften! Jeg har mange tanker rundt det, noen gode, noen litt vonde,  noen litt grublende….det er mange skjebner. Mitt hjerte banker nok litt spesielt  for de som må feire med en ungdom for lite rundt bordet i år.

Jeg ønsker deg kun det beste for julen, det beste for deg og dine!

Juleklem fra Kjersti

9 responses to “Tova hjerter

  1. Nyyydeelig!! ..og så smart å strikke på rundpinne, takk for tips!
    Ønsker deg og dine ei god og trivelig jul!! Juleklem fra meg;)

  2. En riktig god jul til deg også!

  3. DU og du….. DETTE kan jo til og med jeg få til :o) glede -glede!! yey !! beste julegaven noen har gitt meg denne her «tutorial’en» som det heter på hobbyverdeners språk når man får fremgangsmåte……ME LIKE ALOT!! da vet jeg hva folk rundt omkring får til neste år av oss….for dette kan jo til og med ungene være med på….. takk søte du …takk takk… og så håper jeg du og herlighetene dine får ei aldeles fabelaktig, frisk, minnerik, og ikke minst GOD jul, og hvem vet, kanskje jeg ser deg i morgen også….. :o)

  4. Sissel Ophaug

    De var utrolig fine! Takk for tipset-kan godt være jeg prøver meg;o) Ha ei super fin jul og kos dere masse. Juleklem fra Sissel ;o)

  5. Nydelige hjerter!
    GOD JUL kjære Kjersti!

  6. Det var flotte hjerter, Kjersti. Ikke umulig at jeg strikker noen selv:-). Den kreativiteten din skulle jeg gjerne hatt litt av…Klem

  7. Nydelige. Takk for fin forklaring 🙂

  8. Hei Kjersti, utrolig flotte hjerter!
    Tenkte prøve meg, men har et par spørsmål.
    Når du strikker med rundpinne, blir det ikke forskjell på den rette og den vrange siden, selv etter toving? Er det vanskelig å klippe kantene så de blir pene? Innbiller meg at de kan bli litt rufsete, alt ettersom hvordan tovingen har gått?
    Er én toving alltid nok? Har strikket tøfler i ca samme tykkelse som måtte toves to ganger på 60 grader.
    Håper du har tid til å svare.

    vennlig hilsen strikkeamatør

  9. Nina Linnes Drægebø

    Hei. Jeg har et spørsmål vedrørende dine tovete hjerter. Må du sy rundt kanten, eller holder det å tove før du klipper?
    mvh
    Nina

Legg igjen en kommentar